Výstavba infrastruktury ČR má mnoho problémů. Jde o právní předpisy v oblasti stavebnictví, možnosti výkupů pozemků ale také oblast administrace veřejných zakázek.
Moderní energetika snižuje spotřebu energií v objektech veřejného sektoru, což přináší nejen úspory ekonomické ale současně i enviromentální, v podobě snížení dopadů výroby energií na životní prostředí a to především snížením exhalací CO2.
Veřejné subjekty by měly přijímat své Energetické koncepce, kterými by se zavázaly k dlouhodobému snižování energií a k využití potenciálu energetických úspor v souladu s požadavky platných právních předpisů. Zavedení standardů normy ISO 50001může pomoci s efektivním řízením snižování spotřeb energií v jejich energetických hospodářstvích.
Pro aktuální téma „Rozvoj komunitní energetiky za využití OZE“ navrhujeme uspořádání odborného konference, kde by svá očekávání a rizika vzájemně diskutovali klíčový aktéři (SFŽP, MŽP, MPO jako garant příslušné legislativy, Svaz měst a obcí, Svaz místních samospráv, zástupci provozovatelů distribučních soustav, zástupci municipalit, které již započaly s přípravou realizace komunitní energetiky a zástupci jedné až dvou zahraničních energetických komunit pro prezentaci jejich dobré praxe. Přínosem konference bude identifikace přínosů, ale i potenciálních rizik a potřeb pro budoucí realizaci projektů financovaných z dotačních programů SFŽP.
Současná doba je abnormální. Výkyvy počasí jsou obrovské. Období dlouhého sucha, vysokých veder se střídají s prudkými dešti. Z tohoto důvodu by měla být přijímána rozumná a cílená opatření v oblasti adaptace na klimatické změny. Jde o projekty, které obsahuj zelená a modrá opatření pro boj se suchem a klimatickou změnou.
Zákon o státní službě byl široké veřejnosti prezentován jako klíčový nástroj pro odpolitizování státní správy a zajištění jejího kvalitního výkonu. Tyto přísliby zlepšení spolu s důrazným tlakem Bruselu na přijetí tohoto zákona vzbuzovaly u veřejnosti mnohá pozitivní očekávání. Realitou je však vznik uzavřené komunity státních úředníků, mezi které jen těžko pronikají další schopní a iniciativní lidé z jiných oblastí. Tento stav je zapříčiněn především často formálně vedenými či dokonce zmanipulovanými výběrovými řízeními na různé pozice.
V přímém přenosu jsme tak za doby účinnosti zákona sledovali obsazování i řadových (především odborných pozic) zástupci politických stran, které mělo pramálo společného s důvody přijetí příslušné legislativy a s požadavky Bruselu.
Negativním efektem byl však i růst počtu úřednických míst a související nárůst výdajů na platy ze státního rozpočtu. Za největší nedostatek celého procesu lze považovat také neprovedenou revizi kompetencí úřadů, nezjednodušení související legislativy, a především neprofesionální výběr úředníků na manažerské pozice.
Neprovedená revize kompetencí, nezjednodušení práce správních úřadů a nedotažení elektronizace veřejné správy logicky muselo vést k požadavkům na růst úřednických míst a další nárůst neefektivity výkonu státní správy a jejímu prodražování.
Nezjednodušení legislativy, ale naopak snaha regulovat další a další oblasti přijímáním stále nových zákonů, mnohdy ukvapeně bez větší společenské diskuze, vede k další potřebě najímat úředníky, kteří budou kontrolovat množící se povinnosti a udílet za ně sankce.
Za úplnou katastrofu pro občany lze považovat způsob výběru vysokých úředníků v manažerských postech. Častá praxe po nabytí účinnosti zákona o státní službě byla, že do pozic zasedli bezpečně ti, kteří v nich již seděli, anebo byli nahrazeni loajálními zástupci k stranám současné vládní koalice. Vše bylo samozřejmě zaštítěno formálně proběhlým výběrovým řízením, kde mnohdy ani nebyli jiní kandidáti. Samozřejmě platí, že i takoví lidé mohou být odborně zdatní a splní požadavky služebního zákona na vzdělání a praxi. Ale to je přeci jen jeden pohled na kvalitu zaměstnance v manažerské pozici. Každý personalista přeci ví, že pro vhodného kandidáta na manažerskou pozici jsou také rozhodující jeho osobnostní vlastnosti, schopnost vést, odolávat tlaku, koncepčně řídit a plánovat rozvoj podřízených atd. V každé dobře fungující soukromé společnosti jsou uchazeči o manažerské pozice podrobeni několika kolovému přijímacímu procesu se snahou najít toho nejlepšího. Ale zřejmě to neplatí ve státní správě. Stát v tomto případě zcela rezignoval na budování opravdu kvalitní a profesionální státní správy a při prvním kole obsazování klíčových pozic selhal. Vzhledem k neodvolatelnosti úředníků byl tak založen problém, který bude bez změny zákona o státní službě a důsledného hodnocení práce úředníků velmi těžko řešitelný.
Kvalitní a nezávislý výkon státní správy je veřejným zájmem nás všech a měl by být zájmem také politiků, jejichž strany se ve vedení naší země pravidelně střídají. S nekvalitní státní správou a možná i úředníky stranícími některé politické straně, bude pokaždé nová politická reprezentace jen obtížně realizovat plány, které představila voličům a získala pro ně podporu v demokratických volbách.